【太郎平画廊/東京日本橋】5月5日より松下誠子の個展「良心をさがしてー落下する玩具」を開催いたします

有限会社 太郎平

2023.04.20 16:20

松下誠子「良心をさがしてー落下する玩具」展のご案内

東京日本橋本町に位置する太郎平画廊では、5月5日(金)から5月27日(土)まで、松下誠子による個展「良心をさがしてー落下する玩具」を開催いたします。

松下誠子は1990年代のセメントで作った大きく不揃いな球体と鉄の躯体を用いたインスタレーションで現代アートの舞台に躍り出たアーティストです。その後、世界各地で現在に至るまで、パラフィン紙や羽根、ワックスなどの素材を使って表現したクッションやドレスなどの立体、そして実際にパラフィンドレスを身に纏ったパフォーマンス、クチバシをモチーフとしたオブジェやドローイング、絞られた色彩で表現されたアニメーションなど、多彩な作品を発表しています。人間の内面を深く洞察することによって生み出される作品は、時に女性的な姿をとりながらも、わたしたちが意識することのない人間の深部を解放、もしくはえぐり出すような力をもっています。

是非、貴媒体で本展覧会をご紹介くださいますようお願い申し上げます。
掲載画像などの貸出・お問い合わせにつきましては、弊ギャラリー担当宛にご連絡いただけますと幸いです。


太郎平画廊
Email: info@tarohei-gallery.com

 

Tarohei Gallery, located in Nihonbashi-Honcho, Tokyo, is pleased to present 'In Search for Conscience - Falling Toys', a solo exhibition by Seiko Matsushita from Friday, 5th May to Saturday, 27th May.

Seiko Matsushita is an artist who burst onto the contemporary art scene in the 1990s with her installations using large, uneven spheres made of cement, and steel frames. Since then, up to the present day in various parts of the world, she has presented a diverse range of works, including three-dimensional works such as cushions and dresses expressed using materials such as paraffin paper, feathers and wax, as well as performances in which she/other performers actually wear(s) paraffin dresses, objects and drawings with a beak motif, and animations expressed in strangled colours.

Her works, created through deep insight into the inner life of human beings, sometimes take on a feminine form but have the power to liberate or gouge out the depths of human beings of which we are unaware.

We would be grateful if you would introduce this exhibition in your media.
Please contact us if you want to use the images or enquire about the exhibition.


Tarohei Gallery
Email: info@tarohei-gallery.com

 

 

 

松下 誠子展「良心をさがしてー落下する玩具」
Seiko Matsushita Solo Exhibition "In Search for Inner Voice-Falling Toys"

2023年5月5日(金)〜5月27日(土)

(水・木・金・土曜日 12:00〜19:00)
オープニングレセプション 5月5日(金・祝)18時より

 

静かに進行する全体主義の中、意見を持つ前に既に醸成された社会的価値観に囚われ、真実や自由の本来の意味を見失いがちな今日。松下誠子が題材とする玩具や可愛らしいものが語りかけるのは、子供たちに向ける大人たちの優しい眼差しや子供たちがそれらに抱いてきたこだわりだけでなく、幼児性に対する承認や歪んだ視線など。一見、女性的、母性的なモチーフを使い、圧倒的な表現力をもって制作された作品の数々は、作家自身の表層と深層をめぐる考察を私たちに提示しています。

In today's quietly progressing totalitarianism, it is easy to lose sight of the true meaning of truth and freedom, trapped in social values already fostered before we have an opinion. The toys and cute things that are the subject matter of Matsushita Makiko's work speak not only to the gentle gaze of adults towards children and the obsession that children have had with these things but also to the approval and distorted gaze towards infantile nature. Using seemingly feminine and maternal motifs, the works, created with overwhelming expressive power, present us with a reflection on the artist's own surface and depths.

 

 

〈アーティスト・ステートメント〉

日常の中に取り巻く社会の中に、幼児的なものや愛らしいものが溢れている。ネオテニーにつながるものや愛着性を帯びたものもあり、時として内部に爆弾を抱えて戦っていることもある。

私といえば、鳥のクチバシ(防衛と供給)とピノキオの長い鼻と壊れそうな多面体の肉体で出来た異種混合のキメラとなって、境界と境界の間の流動性の中を浮流して良心を探そうとしている。

 

〈Artist’s Statement〉

The society that surrounds us in our daily lives is full of infantile and adorable things.
Some are linked to neoteny and some are attachment-oriented, sometimes struggling with bombs inside to go off.

Speaking of me, I have become a heterogeneous chimera made of a bird's beak (defence and supply), Pinocchio's long nose and a fragile, polyhedral body, floating through the flux between boundaries, trying to find my conscience.

 

〈松下誠子について〉

北海道函館市出身、神奈川県在住。
共立女子大学卒業後、金工を学ぶ

〈主な個展〉
2022 Mother’s Voice-Images for the animation(ALELIER・K/横浜)
2021 燃えるスカート(UMAKART Gallery/ブルノ/チェコ)
             不可侵のパラフィンドレス・リボンのキャンペン
           (学習院女子大学文化交流ギャラリー/ 東京) 
2022 家の舌(RED AND BLUE Gallery/東京)
2018 革命前夜2 - 風景が変わる時(RED AND BLUE Gallery/東京)
2017 Gun-zo(Gallery Hasu no hana/東京 
2016 Security Blanke(パフォーマンス&インタビュー)( ギャラリー・ルデコ/東京)
2014 わたしの中の異物 - ヴァイオレンス(東邦画廊/東京)
2012 わたしの中の異物(双ギャラリー/東京)
2010 INNER - 彼女は自分の事で忙しい(Soh Gallery K3/東京)
2002 Security Blanket(パフォーマンス&インタビュー)(アート・ポジションズ/マルセイユ/フランスユ)
2001 Zone of Retardation(ギャラリー・モニカプレス/ドイツ)
             Security Blanket(パフォーマンス&インタビュー)(ケルン アルトシュタッド/ドイツ)
2000 Self Portraits(アンザイアート・オフィス/東京)
1999 ガレリアキマイラ, 東京
1998  遅滞(ギャラリー・クラマー/東京)
1997  微妙な消息(インフォミューズ/東京)
1994  球に向かう瞬間の中有(ギャラリー日鉱/東京)
1992  微笑(ギャリラリーK /東京)

〈主なグループ展〉
2022 Galleri Heike Arndt/ベルリン&ケティンゲ/ドイツ&デンマーク
2021 Loop展(工房親/東京)
    Das Fremde in der Isolation - 孤立のストレンジャー(Hall Zollstock/ケルン/ドイツ)
2019 彼女たちは叫ぶ、ささやくーヴァルネラブルな集合体が世界を変える(東京都美術館)
2017 本当のことは言わない(HAGISO/東京)
2015 HOSPITAL ART(Hasu no hana/東京)
2013 秘境を求めて(洞窟現代/神奈川)
    五人展(東邦画廊/東京)
2012 ART田ノ島39(野外展/豊橋)
2010 双ギャラリー25周年記念展(Soh Gallery K3/東京)
2006 Art Full アート湧くはけの森(小金井市立はけの森美術館/東京)
2001 Belle de jour(アーヘン/ドイツ)
    Zalzmannbau(デュッセルドルフ/ドイツ)
2000 One Minute World Festival(アニメーション)(サンパウロ/ブラジル)
1999 Zoomo, Stadtische Kunstsammlung Escweiler(エシュバイラー/ドイツ)
1998 Tokyo Rooms(ギャラリー アーティクル/ケルン/ドイツ)
1996 Nature-Material and Image(アートハウス美術館&エンハロット美術館/イスラエル)
1995 褄恋芸術祭(野外展/褄恋高原)
1992 方法作家会議国際交流展(ソウル市文化芸術振興院/韓国)
    SEISEI(チョンオンギャラリー/釜山/韓国)

 

〈About Seiko Matsushita〉

Born in Hakodate City, Hokkaido, and lives in Kanagawa Pref.
Graduated from Kyoritsu Women’s University
Learned metalworking.

〈Selected Solo Exhibitions〉
2022 Mother’s Voice-Images for the animation(ALELIER・K, Yokohama)
2021  Plamenné sukně(The Flammable Skirts)(UMAKART Gallery/Brno/Czech Republic)
     Inviolable Paraffin dress-Ribbon Campaign(Gakushuin Women’s University Cultural Exchange Gallery, Tokyo) 
2022 Home Tongue(RED AND BLUE Gallery, Tokyo)
2018 The Eve of Revolution 2 - When the Scene Changes(RED AND BLUE Gallery, Tokyo)
2017 Gun-zo(Gallery Hasu no hana, Tokyo )
2016 Security Blanket(performance & interview)(Gallery Le Deco, Tokyo)
2014 Foreign Objects Inside Me - Violence(Toho Gallery, Tokyo)
2012 Foreign Objects Inside Me(Soh Gallery, Tokyo)
2010 INNER – She is Busy for Herself(Soh Gallery K3, Tokyo)
2002 Security Blanket(performance & Interview)(Art Positions, Marseille, France)
2001 Zone of Retardation(Galerie M. Presse, Solingen, Germany)
             Security Blanket(performance & Interview)(Koln Altstadt, Germany)
2000 Self Portraits(Anazai Art Office, Tokyo)
1999 Galleria Chimera, Tokyo
1998 Retardation(Gallery Kurama, Tokyo)
1997 Receptacle-Profound Tidings (Gallery Informuse, Tokyo)
1994 The Existence of the Impulse Facing the Circle(Gallery NIKKO, Tokyo)
1992 Smile(Gallery K, Tokyo)

〈Selected Group Exhibitions〉
2022 Galleri Heike Arndt(Berin, Germany and Kettinge, Demark)
2021 Loop beyond Art(Art Gallery CHIKA, Tokyo)
             Das Framed inder ls Isolation(Halle Zollstock, Koln, Germany)
2019 The Shouts and Murmurs of Women
    - The vulnerable collective will change the World(Tokyo Metropolitan Art Museum)
2017 Not Saying the Truth(HAGISO, Tokyo)
2015 HOSPITAL ART(Hasu no hana, Tokyo)
2013 Seeking for Undiscovered(Dokutsugendai, Kanagawa)
    5 Exhibition(Toho Gallery, Tokyo)
2012 ART Tanoshima 39(open air exhibition, Toyohash)
2010 The 25th Anniversary Exhibition(Soh Gallery K3, Tokyo)
2006 Art Full (Koganei city Hakeno-mori Art Museum, Tokyo)
2000 One Minute World Festivals(animation)(Sao Paulo, Brazil)
2001 Belle de jour(Atelierhaus Suesterfeld, Aachen, Germany)
             Zalzmannbau(Dusseldorf, Germany)
1999 Zoomo, Stadtische Kunstsammlun(Eschweiler, Germany  )
1998 Tokyo Rooms(Gallery Article, Koln, German)
1996 Nature-Material and Image(The Artist House Jerusalem & The Ein Harod Museum of Art,   Israel)
1995 Art Festival in Tsumakoi Kogen(open air sculpture)(Tsumakoi Kogen, Kunma Pref.)
1992 Korean Culture Foundation Fine Art Center, Seoul, Korea
            SEISEI(Chonon Gallery, Korea)

 

〈太郎平画廊の建物について〉

芸術の普及と更新を目的とし1993年に建造された太郎平ビル。
石を積み上げた建物内には銅板にフランドル語にて
“VOORTDURENDE VERNINUWING VAN DE TADITES, DE KULTUUR EN DE GEEST VAN HET VERLEDEN”
「古来よりの伝統と文化の精神は永遠に新たに生まれ変わる」
と太郎平画廊の観念が彫られています。

太郎平ビルのある日本橋の「本町」は、旧「日本橋区」、江戸時代には薬問屋が軒を連ね、「江戸本町」と名高い場所でした。現在では古くからの老舗をはじめ、近くには三越本店、コレド室町、マンダリンオリエンタルホテル、三井美術館、日銀などがあります。

 
 
<About Tarohei Building>
 
The Tarohei Building was built in 1993 to promote and renew the arts. Inside the piled stone building, a copper plaque is engraved in Flemish with the concept of the Tarohei Gallery:

“VOORTDURENDE VERNINUWING VAN DE TADITES, DE KULTUUR EN DE GEEST VAN HET VERLEDEN”
“Ancient traditions, culture and spirit, eternally renewed.”

The 'Honcho' area of Nihonbashi, where the Tarohei Building is located, was formerly the 'Nihonbashi Ward' and during the Edo period was lined with drug wholesalers and renowned as 'Edo Honcho'. Today, the area is home to many long-established shops, as well as the main Mitsukoshi Department Store, COREDO Muromachi, the Mandarin Oriental Hotel, the Mitsui Museum of Art and the Bank of Japan, which are all located nearby.

企業担当者の連絡先を閲覧するには
会員登録を行い、ログインしてください。

種類
イベント

カテゴリ
エンタメ